chapine weblog وبلاگ چپینه

چپینه

Monday, December 18, 2006

رشد مغز

دانشمند‌ها کشف کرده‌اند که هر چه میزان اطلاعاتی که یک شخص در ذهن خودش جا می‌ده بیشتر باشه، بافت خاکستری رنگ مغز رشد می‌کنه و بزرگتر می‌شه. بیشترین رشد مغزی که ثبت شده مربوط به رانند‌ه‌های تاکسی لندن بوده به خاطر اینکه مجبور هستند تمام کوچه‌ها و خم و پیچ‌های خیابون‌های لندن رو حفظ کنند. البته محققین به رانندگان تاکسی آمریکایی که عمدتاً‌ از تجهیزات GPS استفاده می‌کنند و خودشون رو راحت کردند هشدار داده که این کار باعث پیر شدن بافت خاکستری رنگ مغزشون می‌شه.

خیلی جالبه، من یادمه وقتی بچه بودم از خودم می‌پرسیدم که اگر آدم مرتب کتاب بخونه و اطلاعاتش رو بالا ببره، بالاخره یک روزی گنجایش اطلاعات توی مغزش از حدی می‌گذره که نمی‌تونه یادگیری رو ادامه بده. برای همین دلم برای دانشمندها می‌سوخت که این همه درس خوندند، فقط فضای خالی مغزشون رو پر کردند و هر روز ممکنه که یادگیری‌شون رو از دست بدند. یادم نیست از کی، اما یک روز شنیدم که یکی گفت انیشتین اینهمه درس خونده بوده، تازه حدود ۲۵٪ از مغزش استفاده کرده بوده. من خیلی خوشحال شدم وقتی فهمیدم که مغز آدم اینهمه جا داره که حالا حالاها پر نشه. اما بعد دوباره با خودم کمی فکر کردم و گفتم خوب اومدیم و من از انیشتین بیشتر کتاب خوندم، ۱۲۰ سال هم عمر کردم. اونوقت باز هم ممکنه که مغز من یک روزی پر بشه! و بدین ترتیب دوباره ترس از دست دادن قدرت یادگیری به من برگشت. بزرگتر که شدم دیدم من امکان نداره که بتونم همون ۲۵٪ مغزم رو هم استفاده کنم و به اینکه تو بچگی از چه چیزی می‌ترسیدم خندم می‌گرفت. در هر صورت این خبر، خیال بچگی‌هامو راحت می‌کنه! یعنی امکان نداره که انسان به خاطر یادگیری مطالب زیاد، قدرت یادگیریش رو از دست بده و هر چه که بیشتر یاد بگیره، مغزش بزرگتر می‌شه.

1 Comments:

  • in matlab ro ham bekhoonid dar ertebat ba poste shoma jalebe:
    http://www.cerebromente.org.br/n04/brainstorming/capacity.htm

    By Blogger Shepherd, at 12:45 AM  

Post a Comment

<< Home