chapine weblog وبلاگ چپینه

چپینه

Monday, December 04, 2006

یک دنیا توی یک مانیتور

توی slashdot خوندم که مایکروسافت یک پروژه رو شروع کرده که داره سعی می‌کنه با گوگل ارث رقابت کنه. بحث این پروژه اینه که بتونند یک دید زنده و اول شخص از دنیا درست کنند. یعنی اینکه عملا وقتی من توی شرکت نشستم و به جای اینکه کار کنم دارم توی وبلاگم پست می‌نویسم و توی اینترنت چرخ می‌زنم، بتونم همونچیزی رو که یک نفر توی سیاتل توی آمریکا می‌بینه ببینم.
سیستم گوگل ارث یک نقشه از جهانه که آدم می‌تونه توش جستجو کنه و حرکت کنه و مسیرها و خیابون‌ها و ساختمان‌ها رو ببینه. این سیستم هم همین‌کار رو می‌کنه. سراسر دنیا الآن کامیون‌هایی هستند که با چندین دوربین و کامیپوتر مجهز شدند و دارند تصاویر منطقه‌های مختلف و خیابونا رو می‌گیرند. بعد توی یکی سیتسم که مایکروسافت داره پیاده‌سازی می‌کنه این تصاویر کنار هم چیده می‌شوند و هر فردی می‌تونه توی خیابون‌های کشورهای دیگه بگرده و تصاویر خیابون‌ها و ماشین‌ها و مغازه‌ها رو ببینه. البته تصاویری که نشان داده می‌شوند کاملاً زنده نیستند. یعنی نمی‌تونید حرکت کردن ماشین‌ها و آدمها رو ببینید. اما هر از چند گاهی تصاویر به‌روز می‌شه. اینطوری می‌شه مغازه و محل‌های مهم رو شناسایی کرد و یا اینکه فهمید که مثلا توی شهر کلرادو فلان خیابون معمولاً شلوغه. جالبی این طرح به سیستم ناوش توی این تصاویره. نشانی وب زیر فعلا یک نسخهٔ آزمایشی از این نرم‌افزار رو داره. البته من نتونستم باهاش کار کنم، شاید چون نسخهٔ فلش روی لینوکس من هنوز ۷ مونده (خدا کنه این شرکت ادوبی زودتر نسخهٔ ۹ فلش پلیر رو برای لینوکس بده که ما خیالمون راحت بشه!) در هر حال پروژه، پروژهٔ بزرگ و جالبیه. خبر خیلی خیلی داغه و من توی هیچ سایت خبری در این مورد نخونده بودم. فکر کنم هنوز این طرح به صورت پایلوت باشه و هنوز به مرحلهٔ‌ عملیاتی نرسیده. برای همین هست که مایکروسافت صداش رو در نیاورده. توی slashodot هم نویسنده خودش توضیح داده که کاملا اتفاقی یکی از این کامیونها رو توی خیابون دیده و این حرف‌ها رو از رانندهٔ کامیون شنیده بوده. و بعد از جستجو وب‌گاه مربوط به این پروژه رو پیدا کرده بوده. این هم نشانی وب‌گاهش است.

http://preview.local.live.com/

در ضمن خیلی بی‌ربطه، اما باید اعتراف کنم که من عاشق این cranberries هستم. دارم آهنگ fee fi foe از آلبوم Bury the Hatchet رو گوش می‌کنم. معرکه است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home